Amikor ezt a cikket írom, épp egy tűzpiros Tesla Roadster – egyelőre bábu sofőrrel – Nap körüli pályán keringve hirdeti a Falcon Heavy rakéta sikerét. A világ techgurujai és geekjei ujjongva ünneplik Elon Musk és csapata zsenijét, mert jól tudják, amit a Tesla alapítója a fejébe vesz, azt bizony meg is valósítja. És ha ő eldöntötte, hogy űrturistákat fog a Holdra, majd később a Marsra vinni, akkor az úgy is lesz.
Szerző: Doró Viktória
Már a kanyarban vannak
Míg néhány évvel ezelőtt még az elektromos autó térnyerése is bizonytalan volt, hiszen több út állt a gépjárművek fejlesztői előtt, ma már senki sem kérdőjelezi meg, hogy ez az autóipar jövője. Sőt a jelene. Igaz, az ára még igen borsos, és az átlag e-autó akkumulátorának hatótávolsága sem ér fel egy Tesláéval.
Egyelőre a zöld rendszám a magasabb jövedelemmel rendelkezők kiváltsága, de a jövőkutatással foglalkozó szakemberek szerint nem is biztos, hogy 10 év múlva még szükségünk lesz saját járműre.
Hiszen gondoljunk csak bele! Az önvezető autók korában elég lesz az okostelefonunkra letöltött applikáción keresztül házhoz hívnunk a járművet, amely meghatározott összegért elszállít a kért célállomásra. Többé nem kell parkolóhelyért róni a köröket; ehelyett több zöld felületre, az utazással járó stressztől megkímélt kollégákra számíthatunk.
Az önvezető autók gyökeresen át fogják alakítani a városainkat. Bizonyosra vehető, hogy a tömegközlekedés ma ismert formája megszűnik. Kérdés persze, hogy a közlekedési vállalatok időben érzékelik-e az új idők szelét, és alkalmazkodnak-e a megváltozó utazási szokásokhoz. A logikus reakció, amivel maradhatnak a piac jelenleg meghatározó szereplői, adja magát: miért ne lehetne akár a BKK-nak is – a jövőben – saját önvezetőautó-flottája?
Tudjuk, hogy ma egy személygépkocsi az élettartamának 95%-ában áll, és csak 5%-ában mozog. Magazinunk 2017/3-as számában részletesen bemutattuk, hogy a már Budapesten is elérhető autómegosztó cégek (GreenGo, Mol Limo) egy-egy közös használatú autója 5–10 saját járművet vált ki. Az önvezető autók még ennél is többet, ráadásul ezek folyamatosan mozgásban lesznek, így a kihasználtságuk megközelítheti a 100%-ot. Ha pedig megvalósul az elektromos meghajtásuk – és ez miért ne történne meg? –, akkor még az általuk okozott szén-dioxid-kibocsátás is minimalizálható lesz. Csak az elektromos áram előállítása, illetve a gépjármű gyártása jár károsanyag-kibocsátással, de csak addig, amíg a szükséges energiát fosszilis energiaforrásokból nyerjük. Abban a pillanatban, hogy az energiát megújulók biztosítják, ez a probléma is megoldódik. Megelőzve a tiszta energia gyors térnyerésében kételkedők ellenvetéseit, álljon itt néhány adat: a napenergia-termelés az elmúlt 30 évben exponenciálisan növekedett. Tavaly pedig világviszonylatban már több napenergetikai beruházás történt, mint fosszilisalapú. Az Európai Parlament 2018 januárjában bejelentette: már idén szeretné elérni, hogy az Európai Unióban élőknek joguk legyen a saját villamos energiájukat megújuló energiaforrásokból megtermelni, tárolni és fogyasztani anélkül, hogy azután díjakat vagy adókat kellene fizetniük (lásd bővebben a 79. oldalon). Persze borítékolható, hogy ehhez az energialobbinak is lesz még egy-két szava.
A cikk folytatását megtalálja az InGreen 2018. tavaszi lapszámában.